شما اینجا هستید:خانه » فرهنگ و هنر » ادبیات » (انزلیائی) ها-

(انزلیائی) ها-

یادداشتی پیرامون مجموعه داستان از هرار و یک شب تا…

»مهرداد بهروزی

( از هزار و یک شب تا… ), عنوان اثری ست با (گردآوری)‌ی مریم ساحلی/ که/ توسط نشر (فرهنگ ایلیا)/ و درسال  ۱۳۹۵به طبع درآمده.

****

کتاب موردنظر، آمیزه‌ای ست ازداستان‌های کوتاه. آثاری که۱۱نویسنده آفریده‌اند.

****

(بهزادموسائی)ی عزیز، که متاسفانه، سال۱۳۹۳دیده از دنیا فروبست، ۷سال پیش، جستار مفصلی نگاشت با عنوان (سیر ادبیات داستانی در بندرانزلی)/ نشریه ی (خزر)/ دی۱۳۸۹٫

****

بهزاد عزیز در آن نوشته‌اش، شروع کار مولفان قصه (باصبغه‌ی زاده‌ی پهلوی/ انزلی) را سال۱۳۳۹دانسته: داستان کوتاه (دختری از باغستان زیتون) که (م. جراح‌زاده) در ۲۷ساله‌گی‌اش و در نشریه‌ی (صبح امروز) منتشرکرده.

****

پس، به این ترتیب، انزلیائی‌ها، در عرصه‌ی قصه نویسی و تا به امروز، سنتی۵۷ ساله دارند.

****

مریم ساحلی، که به اهتمام وی، کتاب (از هزار و یک شب تا به …) پدید آمده، زاده ی تهران است/۱۳۵۲، تحصیل کرده‌ی رشته‌ی پرستاری در دانشگاه گیلان/ ۱۳۷۵٫

****

خانم ساحلی، خودشان، نویسنده‌اند. صرف نظر از تحریرهایشان درنشریات، منظومه‌های داستان کوتاه (مشق‌هایم زیرباران) / ۱۳۷۶، و (کسی نگاهم می‌کند)/۸۷، در کارنامه‌ی او به دیده می‌آیند.

****

ایشان، ۹سال پیش، نشریه‌ای را در انزلی منتشر می‌کرده‌اند با عنوان (باران) که چهار شماره‌اش به رویت در آمده. خانم ساحلی، در چندساله‌ی معاصر، بیش‌تر، روزنامه‌نگاربوده‌اند تا نویسنده.

****

کتاب (از هزار و یک شب تا …) اثری‌ست خواندنی و، البته، شایسته‌ی تامل. یک نگاه موکد به قصه‌های آمده, به صراحت و به سهولت، اوضاع و احوال مستتر در نوشته‌ها را به خواننده می‌نمایاند.

****

وضعیت سطح  و وسع تمامی‌ی داستان‌ها (با حفظ اگرها و اماها) به گونه‌ای‌ست که بیش تر، ستایش را در پی خواهد داشت تا نکوهش را.

****

در این راستا، گفتنی‌ست که در زمانه‌ی انواع و انحای (مدرنیسم) عاریتی (و، زوری) که صدر تا به ذیل‌اش، نه به کار ما می‌آید (چه منِ بومی و چه مرکزنشین تهرانی‌اش) و نه خاصیتی دارند، جلوه ی قصه‌های کتابِ مورد نظر، ستودنی‌ست.

****

کالبد داستان‌ها، حتا با توجه به پاره‌ای از رگه‌های فراواقعیت‌مداری در چند اثر، اما، تداعی‌ی سنّت (رآلیزم) اند. از این رو، در کار نویسنده‌گان کتاب، نه اداهای (رآلیزم سحر) و (مارکزبازی)های بی‌ریخت خودنمائی می‌کند و نه، بازی‌ی انحطاط واژه گان.

****

و، اما، بعد.

****

از نویسنده‌گان آمده درکتاب، آن‌گونه که حافظه یاری می‌دهد، صرفاً فاطمه رهبر، شهره‌اند. بانوی۳۴ساله‌ای که درسال۱۳۸۷، منظومه‌ی۱۴داستان کوتاه (مردها با سلیقه خودشان روفرشی نمی‌خرند) را به طبع درآورده‌اند.

****

عدم آشنائی‌ی خواننده با دیگر مولفان، می‌توانست با رویت کارنامه‌ای از هر نویسنده، پدید نیاید.

****

کاربست مولفه‌ی (لحظه) درادبیات، که اصطلاح عرفی‌اش، واژه‌ی (زمان) خواهدبود، فی‌نفسه، دیروز (ماضی)‌ست. یعنی، فرایند داستان، رخدادی‌ست که پیش‌تر به وقوع پیوسته و لذا، شمولیت (حال)- مضارع را ندارد.

****

این دومی، در حال وقوع، عنصر لحظه در ادبیات نمایشی (تئاتر/ سینما) به شمار می‌آید و نه ادبیات. ازقصه‌های آمده درکتاب،۱۷ اثر، این نکته را نادیده گرفته‌اند.

****

و،۴نکته، درانتها.

****

۱/ پیش‌تر، با رعایت اگرها و اماها، از سطح و وسع داستان‌ها گفته‌ام. با این حال، اما، تعدادی از قصه‌ها در صدراند:

****

بایرام/ همه‌ی زن‌های بلندقد و سبزه‌روئی که می‌شناسیم/ این‌ها را نمی‌شود به طاهر گفت/ ماهی توی باغ سیب/ لیلا/ صدایش را می‌شنوم.

****

۲/ ضرورت ماندگاری در گستره‌ی ادبیات (چونان دیگر عرصه‌های اندیشه‌زا) حضوری تداومی‌ست و نه پراکنده.

****

۳/ از آن همه چهره‌های سال‌ها پیش، که می‌نوشته‌اند، چه کسی (ره) را تا به انتها رفته؟

ا. باران/ هاجر خمامی/ کاوه هانمونی/ افسانه عیسی زاده/ ح. رفیعی/ خزر مهرانفر/ صفرقاسمی/ فریده مولائی.

سوآل این است که از چهره‌های این سال ها، نویسنده‌گان آمده در کتاب مورد بحث ما (و، ایضا، آیدا.م. آهنی) چه کسی(ره) را تا به انتها خواهد رفت؟

****

۴/ در صفحه ی۴ کتاب (شناسه)، سال نگار انتشار اثر به این صورت آمده: فرهنگ ایلیا/ ۱۳۹۵، و، چاپ نخست/ ۱۳۹۶٫

****

ارسال یک دیدگاه

© 2013 Powered By Khoroos Jangi KhoroosJangi- میزبانی وِب توسط گــُزگـا

بازگشت به بالا