شما اینجا هستید:خانه » فرهنگ و هنر » گفتگو با مهرداد فقیری (رهبر جوانِ ارکستر مجلسی ما)

گفتگو با مهرداد فقیری (رهبر جوانِ ارکستر مجلسی ما)

یکم ادیبهشت ماه ،۱۳۹۵، آمفی تئاتر مجتمع خاتم رشت میزبان علاقه مندان هنر موسیقی به خصوص پی جویانِ ترانه های گیلکی به بهانه ی آئین نکوداشت استاد غلامرضا امانی، ترانه سازِ شهیر گیلانی خواهند بود. بخش عمده ی این آئین اما اختصاص خواهد داشت به اجراهایی تازه از  بهترین ساخته های غلامرضا امانی توسط ارکستر مجلسی «ما». ارکستری که چندی ست به رهبریِ «مهرداد فقیری» هنرمند خوش آتیه و جوان گیلانی و از شاگردان استاد امانی فعالیت خود را آغاز نموده و به زودی اولین اجرای رسمی خود را تجربه خواهد کرد.

«خروس جنگی» به همین بهانه با «مهرداد فقیری» گفتگویی کوتاه داشته است که در ادامه خواهید خواند.

مهرداد فقیری

-آقای فقیری! شما متولد ۱۳۶۸ هستید. یعنی ۲۷ ساله تان است. این که در این سن و سال رهبری یک ارکستر سی و چند نفره را برعهده گرفته اید برای این سالهای ما، هم کمی عجیب و البته بسیار امیدوار کننده است. در ابتدا از خودتان بگوئید و فعالیت های موسیقایی تان، و این که موسیقی را از کجا شروع کردید و آشنایی تان با آقای امانی از کی و چگونه اتفاق افتاد.

من در رشت به دنیا آمدم. موسیقی را هم از ۱۵ سالگی در زادگاهم (رشت) با ساز گیتار نزد آقایان داوود فروزش نژاد و کیخسرو محمودی پور در سبک های پاپ و فلامینکو آغاز کردم ولی به خاطر گرایش زیاد به موسیقی کلاسیک ، تحصیل موسیقی در این سبک را نزد استاد کیوان میرهادی در تهران ادامه دادم. اما آشنایی من با استاد غلامرضا امانی به سال ۱۳۸۵ و شرکت بنده در کلاس های سلفژ ایشان برمی گردد. فراگیری ساز ویلن را نیز از همان سال نزد استاد غلامرضا امانی آغاز نموده و در محضر ایشان موسیقی اصیل ایرانی و ردیف موسیقی را آموختم. دوره ی سرایش و تئوری موسیقی را نزد آقای علی احمدی فر ادامه داده و در نهایت دوره ی تکمیلی تئوری و همچنین هارمونی را نزد استاد میرهادی به اتمام رساندم. در زمینه ی آهنگسازی نیز از تجربیات استاد دکتر حسن زندباف و در زمینه ی ردیف موسیقی از تجربیات استاد هادی منتظری بهره ها جستم.

در کارهایی از جمله کنسرت گروه نکیسا درسال ۱۳۸۹ ، بزرگداشت استاد عاشورپور در سال ۱۳۹۰، کنسرت گروه دلنوازان در سال ۱۳۹۱و . . . افتخار همنوازی و تنظیم قطعات را داشته ام. و اکنون ۷ سال است که مشغول تدریس ویلن و گیتار در آموزشگاه های مختلف استان گیلان هستم.

 

-ایده ی تشکیل ارکستر مجلسی ما از کجا آمد  و چگونه به انجام رسید؟

هسته ی اصلی ارکستر ما از مهرماه ۱۳۹۰ در اجرایی تحت عنوان «ترانه های دیروز» با هدف بزرگداشت مقام استاد «احمد عاشورپور» شکل گرفت و هدف برگزاری نکوداشتی جهت اکرام مقام استاد «غلامرضا امانی» از همان زمان آغازگر راه این ارکستر گردید. هدف اصلی تشکیل یک ارکستر جوان و پرانرژی و ایجاد فضایی صمیمانه برای بیان ایده های یکایک اعضا در راستای پاسداشت گذشته ی موسیقی و درعین حال ، خلق ایده ها و صداهای نو در فضای موسیقی امروز بوده و خواهد بود.

 

چه کسانی یا تشکل هایی از دیروز تا به امروز از این حرکت شما حمایت کرده اند؟ می دانیم که ارکستر ما کاملن مستقل و غیر وابسته اداره می شود.

همگی مطلعیم مدیریت و سازماندهی یک ارکستر سی و چند نفره و برنامه ریزی اجرا ها، نیازمند چه هزینه ها و تجهیزاتی است. تابه امروز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و شهرستان رشت در راستای اخذ مجوز و در اختیار قرار دادن سالن شهید انصاری و همچنین سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در زمینه چاپ پوستر و بنرها از این کار حمایت کرده اند. البته لازم به ذکر است مدیرکل هنردوست و فهیم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان جناب دکتر فاضلی وعده هایی درباره ی حمایت از ارکستر به ما داده اند.

 

-آقای فقیری! از محتوای آثاری که در این کنسرت اجرا خواهید کرد برای مخاطبین این گفتگو بگوئید. چرا شخصیت غلامرضا امانی و آثارش برای گیلک ها این قدر پراهمیت است؟

ما یکم اردیبهشت ۹۵، گلچینی از قطعات زیبا و بعضا کمتر شنیده شده ی استاد امانی را را با تنظیمی نو اجرا خواهیم کرد که همگی جزوی از زیباترین آثار تاریخ موسیقی استان گیلان هستند . تمام تلاش مان این بوده تنظیم ها به گونه ای باشد که با ضایقه ی نسل دیروز و امروز ، همزبانی ایجاد می کند. به عقیده ی بنده که افتخار شاگردی استاد را داشته و از نزدیک با افکار و ضایقه ی ایشان آشنا بودم، ایشان یکی از سردمداران موسیقی استان بوده و آخرین بازمانده ی نسل طلایی آهنگسازی گیلان و ایران است. نقش و تاثیر آثار ایشان در تاریخ موسیقی استان غیرقابل انکار است و استقبال اساتید ملی ایران همچون مرتضی حنانه ،غلامحسین بنان ،  حبیب الله بدیعی ، محمد میر نقیبی ، ایرج خواجه امیری ، پرویز یاحقی و . . . گواهی آشکار بر این ادعاست. ملودی های ایشان ، در عین سادگی سرشار از ایده های مانا ست. ملودی هایی که همچون چشمه روان است و چنان در قلب مخاطب نفوذ  میکند که مخاطبین در نسل های متمادی جذب این آثار میشوند و این آثار تا ابد باقی خواهند ماند.

 

به عقیده شما وظایف جامعه ی هنری گیلان در مورد شخصیت هنرمندهای موثری مثل استاد امانی چیست؟

بنظر من هر جامعه ای برای حفظ و رشد حیات فرهنگی خود ، نیاز دارد کتاب تاریخ گذشتگان را جهت خلق فرداهای روشن و با اصالت ورق بزند. من معتقدم اینکه از قدیم میگفتند گذشته چراغ راه آینده است ، حرف درستی است. و بخصوص ای ن وظیفه در حیطه ی فرهنگ و هنر از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در این مدت که برای ساخت مستند و کسب اطلاعات از پیشکسوتان هم نسل استاد امانی مصاحبه میگرفتیم ، شوق و شوری در وجودم احساس میکردم و علاوه بر درس هایی که از هر یک از این بزرگان میگرفتم، باخود می اندیشیدم کاش زمان کافی دراختیار بود تا حرکتی مشابه این نکوداشت برای تک تک این اساتید برگزار کنیم. وظیفه ی همه ی ماست که دین خود را به پیشینیان خود که راه را برای ما هموار کردند ادا کنیم و امیدوارم حرکت کوچک این حقیر و ارکستر “ما” شروعی برای تداوم و تکثیر این نگرش در بین هم نسل های ما باشد.

 

-به عنوان هنرمندی که جدی موسیقی رو دنبال می کنید و حالا رهبری یک ارکستر  را هم بر عهده دارید چه انتظاری از متولیان فرهنگی و هم مخاطبین عام و خاص هنر دارید؟

به یاد دارم روزها و شب هایی که بی وقفه در تلاش برای تنظیم این قطعات بودم. ۱۸ ماه تمرین بی وقفه با همنوازان، چه بسا تمریناتی که در خانه ی دوستان ، هرهفته برگزار میشد، از خانه این نوازنده به خانه ی دیگر نوازنده تا جایی برای تمرین پیدا شود ، و شاید صدها مشقت دیگر که مجال مناسبی برای یاد کردن از آنها نیست و حقیقتا اگر همیشه به این روال باشد ، عمر و انرژی یک هنرمند کفاف آن چه در سر دارد را نمیدهد. بدون شک انتظار ارج نهادن به آنچه انجام می دهی و توجه و حمایت آنان که متولیان هنر در سرزمین ما هستند، حداقل انتظار ممکن است. البته لازم به یاد آوری است که بعدها خوشبختانه بواسطه آشنایی و همکاری بنده ،آموزشگاه موسیقی خسروانی به مدیریت جناب آقای محمدرضا صفرپور (که برگزار کننده ی این نکوداشت بوده اند) و همچنین آموزشگاه موسیقی آسگون به مدیریت سرکار خانم نرجس حسین نیا فضای لازم جهت تمرین ارکستر را در اختیار ما قرار دادند که جا دارد از همین جا از این دو عزیز و عوامل محترم این دو آموزشگاه قدردانی ویژه گردد.

درباره ی مخاطبین هنر نیز تنها انتظار این است که زحمتکشان گذشته ی خود را بشناسند، ارج نهند، و از هنرمندان امروز نیز حمایت کنند تا همچنان این هنر زیبا زنده باقی بماند.

 

-آقای فقیری! برای خودت و گروهی که مدیریت می کنی چه جایگاهی را در آینده تصور می کنید؟ برنامه های آتی شما و ارکستر ما چه خواهد بود؟

امیدوارم این ارکستر در آینده ای نه چندان دور ، با محوریت نگرش اصیل “ما” بودن در سطوح بالاتر استانی و کشوری مایه ی افتخار سرزمین مان باشد و نواهایی مانا و شایسته ی مردم فهیم کشورمان خلق کند. درباره ی برنامه های آتی این ارکستر دوست دارم آنچه در سرداریم به عنوان سورپرایز محفوظ بماند. تنها به همین قدر کفایت کنیم که در آینده ای بسیار نزدیک کارهایی انجام خواهیم داد که تا به حال در موسیقی ما سابقه نداشته است. در پایان از تمام اعضای ارکستر بویژه مایستر ارکستر امیر شیرودی و مدیر ارکستر علی گودرز جهت زحماتی که برای بهبود کیفی اجرای “ما” کشیدند تشکر می کنم.




دیدگاه ها (1)

ارسال یک دیدگاه

© 2013 Powered By Khoroos Jangi KhoroosJangi- میزبانی وِب توسط گــُزگـا

بازگشت به بالا