شما اینجا هستید:خانه » فرهنگ و هنر » سینما » درس هایی از سینما – پردازش شخصیت

درس هایی از سینما – پردازش شخصیت

سینا نوری –  تاکنون موضوع فیلمنامه مان را مشخص و شخصیت ها و ماجرا را تعیین کردیم . اکنون نوبت آن رسیده که وارد جزئیات شخصیت ها و ماجرا شویم .

شخصیت اصلی داستان را مشخص می کنیم . شخصیت اصلی ما در داستان انتقام ، مامور پلیسی است که فرزندش را از دست داده و تصمیم دارد از قاتلان فرزندش انتقام بگیرد .

شخصیت جنبه های مختلفی دارد که باید تمام و کمال توسط فیلمنامه نویس بررسی شود .

Cinema-3

بهترین راه برای خلق شخصیت این است که ابتدا زندگی نامه ای برای شخصیت بنویسیم . یک زندگی نامه از بدو تولد تا لحظه ی شروع فیلم . شخصیت اصلی ، نامش چیست ؟ متولد چه سال و ماه و روزی است ؟ کجا به دنیا آمده است ؟ پدر و مادرش چه کسانی هستند و شغلشان چیست ؟ در خانواده ای پر جمعیت به دنیا آمده یا کم جمعیت ؟ دوران کودکی خود را که مهمترین دوره برای شکل گیری شخصیت انسان است چگونه گذرانده است ؟ دوران مدرسه و نوع ارتباطش با همکلاسی هایش چگونه بوده است ؟ آیا در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل داده یا خیر و اگر داده است در چه رشته ای وارد دانشگاه شده است و به چه دلیل ؟ … تا جایی که می توانیم زندگی نامه ی شخصیت را بسط می دهیم و در گذشته ی او کنکاش می کنیم . با این کار موفق می شویم بسیاری از رفتارهای شخصیت در حین داستان را ریشه یابی کنیم .

بعد از نوشتن زندگی نامه ی شخصیت می رویم سراغ جزئیات زندگی او .

زندگی خصوصی و شخصی اش را مورد بررسی قرار می دهیم . اینکه در لحظات تنهایی اش چه می کند ؟ و سرگرمی های او در زندگی چه چیزهایی هستند ؟ ازدواج کرده یا جدا شده است یا اصلاً ازدواج نکرده است ؟ و …

شخصیت شغلش چیست ؟ آیا از شغلش راضی است یا فقط برای گذران زندگی مجبور به انجام این کار شده است ؟ و …

کم کم وارد بحث های جدی تر در مورد شخصیت می شویم . دیدگاه او نسبت به مسایل مختلف را بررسی می کنیم . آیا او آدمی مذهبی است یا خیر ؟ به کدام دین اعتقاد دارد ؟ سکولار است یا …

بدین ترتیب ما اطلاعات دقیق و کاملی نسبت به شخصیت اصلی داستان داریم . نیازی نیست بسیاری از این اطلاعات در فیلمنامه آورده شود اما بسیار به ما کمک می کند تا برای رفتارها و واکنش های شخصیت در طول داستان توجیه کافی و کامل داشته باشیم .

باید نیاز شخصیت مان را بشناسیم . نیاز شخصیت در فیلمنامه ی ما انتقام گرفتن از خلافکارانی است که فرزندش را به کام مرگ کشانده اند . در مسیری که برای رسیدن به هدف برای شخصیت طراحی کرده ایم مسلماً نیاز به موانعی داریم که این امر مستلزم اشراف کامل به شخصیت و نیازش می باشد .

برای شروع به نوشتن فیلمنامه می توانیم از همان ابتدا از خلق شخصیت آغاز کنیم ، یعنی به جای اینکه ابتدا موضوع فیلمنامه را مشخص کنیم و سپس به شخصیت ها برسیم ، از شخصیت آغاز و به داستان برسیم . در هماین مثال ، ما ابتدا از زندگی نامه ی مردی شروع می کنیم تا می رسیم به زمانی که مامور پلیس می شود و سپس موضوع را انتخاب می کنیم .

ما شخصیت اصلی داستان ، ماجرا و نیاز شخصیت ها را مشخص کردیم و با توجه به نیاز شخصیت مان بر سر راه رسیدن به هدفش موانعی را طراحی کردیم . اکنون باید از عناصر مختلف داستان از جمله تعلیق و … استفاده کنیم و با توجه به ساختار سه پرده ای فیلمنامه ، داستان خود را به پایان برسانیم .




ارسال یک دیدگاه

© 2013 Powered By Khoroos Jangi KhoroosJangi- میزبانی وِب توسط گــُزگـا

بازگشت به بالا